درمان افسردگی
فوریه 22, 2022
درمان سوگ
فوریه 22, 2022

اختلالات خواب چیست و انواع آن کدام‌اند؟

اختلالات خواب شرایطی هستند که بر توانایی خوابیدن به طور منظم تأثیر می‌گذارند، چه به دلیل یک مشکل سلامتی و چه به دلیل استرس بیش از حد، روز به روز شایع‌تر می‌شوند. . با این حال، بیدار شدن مکرر در شب یا احساس خواب آلودگی در طول روز طبیعی نیست.

اختلالات خواب عبارتند از:
خواب زیاد یا خیلی کم، پریدن از خواب، وارد نشدن به فاز خواب عمیق و مشکل در به خواب رفتن.
بسته به نوع اختلال خواب، افراد ممکن است در به خواب رفتن مشکل داشته باشند و در طول روز احساس خستگی زیادی کنند. کمبود خواب می تواند بر انرژی، خلق و خو، تمرکز و سلامت کلی تأثیر منفی بگذارد.

اختلالات خواب چه علت‌هایی دارد؟

مشکلات تنفسی و آلرژی

یکی از دلایل اختلالات خواب، آلرژی و مشکلات تنفسی است. انواع مختلفی از آلرژی ها، سرماخوردگی ها و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی می توانند تنفس را در شب دشوار کنند. بنابراین، عدم توانایی در تنفس نیز می تواند باعث مشکلات خواب و کاهش کیفیت شود.

درد مزمن و التهاب مفاصل

اگر فردی در قسمتی از بدن خود درد و التهاب داشته باشد، به عنوان مثال، دندان درد یا آرتروز، این درد باعث می شود که او نتواند راحت بخوابد. این یک نشانه جدی است. از جمله شایع ترین دردهای مزمن شبانه می توان به آرترور، سندرم خستگی مزمن، فیبرومیالژیا (سندرم درد مزمن اسکلتی عضلانی)، التهاب روده، سردرد و کمردرد اشاره کرد که می تواند باعث اختلال در خواب شبانه شود.

تکرر ادرار شبانه

یکی دیگر از علل اختلال خواب به خصوص در کودکان تکرر ادرار است. و این مشکل می تواند به دلایل مختلفی مانند مصرف زیاد مایعات، عدم تعادل هورمونی، ترس و استرس، حتی فوبیا از تاریکی و غیره رخ دهد. اگر از تکرر ادرار رنج می برید، باید به پزشک مراجعه کنید.

استرس و اضطراب

یکی دیگر از دلایل اختلال خواب، استرس و اضطراب است. استرس و اضطراب معمولاً تأثیر منفی و بدی بر روند خواب می گذارد و به خواب رفتن را دشوار می کند. کابوس‌های شبانه، صحبت کردن یا راه رفتن در خواب همگی از اثرات منفی استرس بر روند خواب هستند.

اختلالات خواب چه علائمی دارد؟

علائم و نشانه های اختلال خواب در افراد مختلف بسته به نوع اختلال خواب متفاوت است. همچنین، در مواردی که اختلالات خواب ناشی از یک بیماری یا سایر عوامل زمینه‌ای باشد، ممکن است علائم تغییر کند. با این حال، علائم کلی اختلالات خواب عبارتند از:
• مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب
• ضعف و خستگی در طول روز
• میل شدید به چرت زدن در طول روز
• عصبانیت، تحریک پذیری و اضطراب
• حواس پرتی و عدم تمرکز
• افسردگی
• کاهش یا افزایش وزن

انواع اختلالات خواب کدام‌اند؟

  • پاراسومنیاها یا خواب پریشی

پاراسومنیاها، گروهی از اختلالات خواب هستند که باعث حرکات و رفتارهای غیر طبیعی در طول خواب می شوند. این رفتارها شامل راه رفتن در خواب، صحبت کردن در خواب، ناله کردن در خواب، کابوس و شب ادراری است. دندان قروچه یا فشردن فک ها به هم.

  • آپنه‌ی خواب

آپنه خواب، وقفه در تنفس در طول خواب است. این یک وضعیت پزشکی جدی است که باعث می شود بدن اکسیژن کمتری دریافت کند و همچنین می تواند شما را در طول شب بیدار کند.

  • حمله خواب

حمله خواب یا نارکولپسی با دفعات مکرر خواب در طول روز مشخص می شود. این بدان معنی است که شما ناگهان احساس خستگی شدید می کنید و ناگهان بدون هیچ مقدمه ای به خواب می روید. این وضعیت می تواند باعث فلج خواب شود که باعث می شود بلافاصله پس از بیدار شدن نتوانید حرکت کنید و فعالیت بدنی انجام دهید. اگرچه حملات خواب ممکن است به خودی خود رخ دهند، اما با بیماری های عصبی خاصی مانند ام اس (MS) نیز مرتبط هستند.

  • بی‌خوابی

بی خوابی که به مشکل در به خواب رفتن یا به خواب ماندن اشاره دارد، یکی از شایع ترین اختلالات خواب است. بی خوابی عبارت است از ناتوانی در به خواب رفتن یا ماندن در خواب.
این عوارض می تواند پس از سفر هوایی یا در نتیجه استرس، اضطراب، اختلالات هورمونی و بیماری های دستگاه گوارش ایجاد شود. بی خوابی همچنین می تواند نشانه بیماری دیگری باشد. به طور کلی بی خوابی می تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی و کیفیت زندگی انسان ایجاد کند و بی خوابی می تواند مشکلاتی مانند افسردگی، عدم تمرکز، تغییرات خلقی و عملکرد ضعیف در محیط کار یا تحصیل را به همراه داشته باشد.
این مشکل بیشتر در بین مردان و زنان جوان رخ می دهد و به سه نوع تقسیم می شود:

بی خوابی مزمن

حداقل به مدت یک ماه به طور مداوم رخ می دهد.

بی خوابی متناوب

زمانی اتفاق می افتد که به صورت دوره ای و گهگاهی رخ دهد.

بی خوابی موقتی

که فقط چند شب در یک زمان طول می کشد.

بی خوابی می تواند کوتاه مدت باشد که به عنوان بی خوابی شدید یا متوسط ​​تعریف می شود و می تواند از یک شب تا چند هفته طول بکشد. بی خوابی می تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد که به آن بی خوابی مزمن می گویند. فرد حداقل سه شب در هفته به مدت یک ماه یا بیشتر از بی خوابی مزمن رنج می برد.

  • سندرم پای بی‌قرار

نوع دیگری از اختلال خواب، سندرم پای بی قرار است و این وضعیت به معنای نیاز شدید به حرکت دادن پاها است. گاهی این نیاز با گزگز و سوزش در پاها همراه است. در حالی که این علائم ممکن است در طول روز بروز کنند، اما در شب بیشتر دیده می شوند. سندرم پای بیقرار با شرایط خاصی مانند بیماری پارکینسون مرتبط است.

اختلال خواب چگونه تشخیص داده میشود؟

برای تشخیص اختلال خواب بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از طریق معاینه فیزیکی اطلاعاتی در مورد علائم و سابقه پزشکی خود جمع آوری کنید.
او می تواند آزمایش های مختلفی را نیز تجویز کند. از جمله این تست ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- پلی سومنوگرافی (تست خواب)

اولین آزمایش برای اختلالات خواب، پلی سومنوگرافی یا تست خواب است که یک مطالعه درباره خواب است که سطوح اکسیژن، حرکات بدن و امواج مغزی را ارزیابی می کند تا مشخص شود چگونه آنها باعث اختلالات خواب می شوند.

۲- الکتروانسفالوگرام

آزمایش دیگری برای تشخیص اختلالات خواب EEG است. آزمایشی که فعالیت الکتریکی مغز را بررسی می کند و هرگونه مشکل احتمالی در این فعالیت را شناسایی می کند.

آزمایش خون ژنتیکی

نوع دیگری از آزمایش برای اختلالات خواب، آزمایش خون ژنتیکی است که معمولاً برای تشخیص نارکولپسی و سایر مشکلات سلامتی زمینه‌ای که ممکن است باعث مشکلات خواب شوند، استفاده می‌شود.

اختلالات خواب چگونه درمان می‌شوند؟

درمان پزشکی:

یکی از راه های درمان این مشکل، درمان دارویی است. در این روش پزشک می تواند قرص های خواب آور، مکمل ملاتونین، داروی آلرژی یا سرماخوردگی، داروهای مشکلات سلامتی زمینه ای تجویز کند. گاهی اوقات برای آپنه خواب از دستگاه تنفس و همچنین از محافظ دندان برای دندون قروچه حین خواب خود استفاده میکند.

تغییرات سبک زندگی:

راه دیگر برای درمان اختلالات خواب، تغییر سبک زندگی است. ایجاد تغییرات در سبک زندگی شما می تواند کیفیت خواب شما را تا حد زیادی بهبود بخشد. به خصوص هنگامی که با درمان های پزشکی ترکیب شود. در اینجا چند تغییر وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

  • سبزیجات و ماهی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید و مصرف قند را کاهش دهید.
  • یک برنامه خواب منظم داشته باشید و به آن پایبند باشید.
  • با ورزش اضطراب و استرس خود را کاهش دهید.
  • قبل از رفتن به رختخواب مایعات و آب کمتری بنوشید. تا مجبور نباشید برای ادرار کردن از جای خود بلند شوید. • مصرف کافئین خود را به خصوص در اواخر بعد از ظهر یا عصر محدود کنید.
  • همچنین مصرف دخانیات و الکل را کاهش دهید.
  • قبل از خواب، وعده های غذایی کوچک و کم کربوهیدرات بخورید.
  • رفتن به رختخواب و بیدار شدن در یک ساعت معین هر روز می تواند کیفیت خواب شما را تا حد زیادی افزایش دهد. در حالی که ممکن است وسوسه شوید که آخر هفته ها دیرتر بیدار بمانید، این امر می تواند بلند شدن و خوابیدن را در طول هفته کاری دشوار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *